Een actieonderzoek naar de voordelen van en voorwaarden voor een tweejarige brede brugklas.
Deze notitie is als volgt opgebouwd:
- In deel I vindt u het essay dat Marjolein Moorman schreef als inleiding bij dit actieonderzoek.
- In deel II vindt u zo’n veertig interviews met leerlingen, docenten en schoolleiders waarin we hen vroegen onder welke voorwaarden een tweejarige brede brugklas volgens hen een succes zou kunnen zijn (reality check).
- In deel III vindt u de lessen die we uit dit actieonderzoek trekken: 1) Door leerlingen minder vroeg en minder scherp naar niveaus in te delen wordt kansenongelijkheid tegengegaan. 2) Een tweejarige brede brugklas komt niet zonder randvoorwaarden. 3) Het is nodig extra te investeren in leerlingen uit kwetsbare gezinnen.
Over dit onderzoek
Het actieonderzoek 'Ongelijkheid in en door het onderwijs tegengaan' vond plaats van september 2019 tot en met februari 2020. Het actieonderzoek maakt deel uit van het Toekomstlab, waarin de Wiardi Beckman Stichting nauw samenwerkt met het partijbestuur van de PvdA aan de bouwstenen voor de sociaal-democratische agenda van de toekomst. Het actieonderzoek ‘Kansenongelijkheid in en door het onderwijs bestrijden’ heeft zich gericht op het probleem van de groeiende kansenongelijkheid in en door het onderwijs, en op de mogelijkheden het tij te keren, onder andere door het moment uit te stellen waarop leerlingen geselecteerd worden naar verschillende onderwijsniveaus.
Door bij dit actieonderzoek te focussen op het naar achteren schuiven van het moment van definitieve selectie – door een brede tweejarige brugklas waarin leerlingen van alle niveaus samen les krijgen - blijven andere belangrijke onderwerpen terzijde liggen, zoals de wenselijkheid van breed toegankelijke voorschoolse educatie, de grootte van de klassen, het tekort aan docenten, het hoge aantal lesuren waardoor veel docenten zich gedwongen voelen parttime te werken, het niet altijd even goed lopende beroepsonderwijs, de verontrustende en toenemende privatisering van het onderwijs, de bijlesindustrie, segregatie tussen scholen, de beroeps(z)eer van docenten, onduidelijkheid in het verschil tussen havo en vwo et cetera.
Vanuit de Wiardi Beckman Stichting werkten Constant van der Putten, Trix Pieterse, Willemijn Schouten en Wessel de Cock als stagiairs aan het actieonderzoek mee.
Beeld: algemeendagblad Flickr via Compfight cc